Mateřská škola Nový Hrádek
ms.novy-hradek.cz
Aktuálně ze školky |
Základní informace |
O mateřské škole Personální zajištění | Charakteristika jednotlivých tříd | Vzdělávací obsah |
|
Charakteristika jednotlivých tříd |
|
V první třídě je zapsáno 16 dětí ve věku od tří do čtyř let.
Ve druhé třídě je zapsáno 24 dětí ve věku od čtyř do sedmi let.
Spojování tříd: od 6.00 do 8.00 hod, odpoledne od 12.15 do 15.30 hod.
Každá třída má svůj denní organizační řád (uspořádání dne), který je natolik flexibilní, že umožňuje reagovat na aktuální změny v potřebách dětí - poměr spontánních a řízených činností je v denním programu vyvážený. v rámci jednotlivých tříd jsou připravovány třídní vzdělávací programy tak, aby odpovídaly věku, možnostem, zájmům a potřebám dětí konkrétní třídy a svou formou způsobu práce pedagoga.
Děti mají dostatek času i prostoru pro spontánní hru. Mají možnost účastnit se společných aktivit individuálně, skupinově, frontálně v malých, středně velkých i velkých skupinách, ale i na základě svého rozhodnutí mají možnost se nabízené činnosti neúčastnit.Je respektováno soukromí dětí.
|
|
Vzdělávací cíle a záměry |
|
Naše vzdělávací cíle a záměry vycházejí z Rámcově vzdělávacího programu. v rámci výchovy budeme:
- nabízet kvalitní standardní a širokou nadstandardní péči o všechny děti - zajišťovat sportovní a kulturní akce, plaveckou výchovu, výlety a turistické výlety, apod. - upřednostňovat rozvíjení smyslového vnímání jako základu veškerého přirozeného poznávání - rozvíjet komunikativní dovednosti dětí, vést děti k osvojení základů přirozených hodnot, na nichž je založena naše společnost - vytvářet prostředí plné důvěry, pocitu bezpečí, jistoty, vzájemného respektu a empatie, ve kterém se všichni zúčastnění (děti, zaměstnanci, rodiče) cítí dobře - vést děti k získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí - usilovat o probouzení v dítěti aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat, poznávat a objevovat - osvojovat jednoduché poznatky o světě, přírodě, a jejich proměnách, příroda má řád - chápat, že změny způsobené lidskou činností mohou prostředí chránit, ale i ničit - rozvíjet pocit sounáležitosti s přírodou, s lidmi - osvojit si poznatky o těle a jeho zdraví, o pohybových činnostech, sportu - osvojovat praktické dovednosti - sebeobslužné dovednosti, rozvíjet dovednosti v oblasti hrubé a jemné motoriky - rozvíjet užívání všech smyslů, posilovat radost z objevovaného a přirozenou zvídavost - rozvíjet mluvený projev - vyjádřit své pocity, myšlenky, dojmy - cvičit paměť, pozornost, představivost, fantazii - učit se řídit své chování vůlí a ovlivňovat vlastní situace, rozvíjet city dítěte ve vztahu k sobě - podporovat navazování dětských přátelství, přizpůsobivosti ve vztahu k druhému - chránit své soukromí a bezpečí - podporovat a rozvíjet citové vztahy v rodině, ke kamarádům - rozvíjet tvůrčí a estetické činnosti slovesné, literární - vytvářet základní kulturní, estetické, společenské postoje - žít ve společenství ostatních lidí, přijmout základní hodnoty - mít vztah k místu a prostředí, ve kterém žiji |
|
Cílem předškolního vzdělávání je rozvíjet každé dítě po stránce fyzické, psychické i sociální a vést je tak, aby na konci svého předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou osobností, způsobilou zvládat, pokud možno aktivně a s osobním uspokojením, takové nároky života, které jsou na ně běžně kladeny (zejména v prostředí jemu blízkém, tj. v prostředí rodiny a školy), a zároveň i ty, které ho v budoucnu nevyhnutelně čekávají.
Děti se specifickými vzdělávacími potřebami budou vzdělávány podle individuálních vzdělávacích plánů, které vycházejí z doporučovaných postupů SPC nebo PPP. Vzdělávání se uskutečňuje ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne vyskytnou. Nejlépe se dítě učí interakcí s okolím a vlastní prožitou zkušeností, proto podporujeme činnosti, které jsou založeny na přímých zážitcích dítěte.
|
|
Uskutečňované druhy a formy činností |
|
Činnosti spontánní | |
- jsou stavěny na vnitřní motivaci dítěte a jeho osobní aktivitě
- vycházejí z jeho samostatné činnosti a individuální volby, z dětské zvídavosti a potřeby objevovat - využívají spontánních nápadů dítěte a zajišťují mu dostatečný prostor pro realizování jeho plánů (nejdůležitějším druhem této činnosti jsou všechny typy her, manipulace a experimentování) |
|
Činnosti řízené | |
- jedná se o didakticky cílenou činnost, která je pedagogem přímo či nepřímo motivovaná
- je v ní zastoupeno spontánní a záměrné učení a počítá s aktivní účastí dítěte (nepředkládá pouze ucelené, již hotové poznatky) - využívá prožitkového učení- hrou a činností- umožňující účast všech smyslů |
|
Činnosti relaxační a odpočinkové | |
- motivovaná cvičení, odpočinek na lůžku
- relaxační odpočinek při hudbě |
|
Organizační formy práce s dítětem | |
- individuální (osobnostní) s 1 dítětem
- skupinové - v menších skupinkách - kolektivní (frontální) - se všemi dětmi najednou |
|
Používané metody | |
- slovní (verbální) - vyprávění, rozhovor, poslech, objasnění, popis, hodnocení
- názorné - pozorování, pokus, demonstrace, exkurze, předvádění - praktické činnosti - experimentování, pracovní činnosti, konstruování, cvičení, praktické řešení konkrétních situací - nejúčinnější kombinace metod pro získávání poznatků |
|